SMOKING PŘEBÍRÁ DOBROU IMAGE

SMOKING PŘEBÍRÁ DOBROU IMAGE

Starodávné maurské zvyky převzaté od čínských obchodníků zavdaly vzniku legendárních papírků na balení v podobě, která se drží až do dnes. Ve dvacátém století monopol a image převzaly značky jako Bambú či katalánský Smoking, což někteří považují za záchranu papírku vyráběného formou. Vzhledem k tomu, že se jeho výroba díky tabáku udržela, můžeme si jeho praktičnost užívat kdykoliv! 

Původní čínské zvyky

Alcoy, Manresa, Barcelona a Capellades byly v šestnáctém století pravděpodobně nejznámějšími španělskými místy po celém světě. Nebylo to jen proto, že se Španělům nedlouho předtím podařilo přistát v Latinské Americe. Bylo to spíše proto, že to, co tam Španělé viděli - a pak vyvezli do Španělska - mělo úspěch, který neměl v dějinách obdoby. Každý ví o tom, jak se kakao, brambory a dokonce i tabák staly na poloostrově tak důležitými. Jakmile však byla objevena rostlina, kterou by spotřeboval téměř každý, Španělé usoudili, že je třeba ji skutečně maximálně využít. Nebylo lepšího způsobu, jak to udělat, než využít papírků na rolování, které se od dob maurských zvyků - převzatých od Číňanů - vyráběly ve španělských městech. Díky tomu se Španělsko stalo předním výrobcem papírků používaných ke kouření tabáku.

Barcelonský papír

Tak Španělsko začalo dobývat svět s papíry na rolování, což bylo zvláště důležité v osmnáctém století, kdy byl tento výrobek znám jako "papír na výrobu cigaret" nebo "barcelonský papír". Bambú, Marfil, Carabela, Gol, Papel Lanuza, El Cazador, El Barco, Habano a Miquel y Costas vynikaly jako obchodní značky. Některé z těchto značek se zachovaly dodnes. Alcoy bylo v roce 1154 vybráno jako místo, kde se začal vyrábět "papír z formy", a proto se zde rozhodlo nejvíce společností věnovat se výrobě tohoto produktu. K jeho výrobě se používala především vlákna a celulóza, často získávaná z konopí, rýže, látek, prostěradel a nejrůznějších oděvů. Mohlo se používat k různým účelům, nejen k výrobě tabáku. Není pravda, že by se o výrobu tohoto materiálu před Španěly nepokoušeli jiní. Ti jej skutečně vyráběli, i když výsledky nebyly vůbec pozitivní: silné papíry vyrobené za použití olova a kadmia, které byly velmi nezdravé. V Alcoy proto usoudili, že je třeba vytvořit speciální druh papíru, který by čistě hořel, byl bílý a měl hygienické vlastnosti, které neváhali propagovat. V poslední třetině osmnáctého století výroba papíru ve Španělsku prudce vzrostla. Tento růst byl podpořen také vývozem díky obchodu mezi Jižní Amerikou a Novým Španělskem. Také Jižní Amerika postrádala vlastní papírenské podniky, a to vedlo k nárůstu zakázek na "cigaretový papír". Situace byla taková, že v letech 1760 až 1790 došlo k 30% nárůstu počtu španělských továren, kde se tento papír vyráběl. Valencijské papírny se zaměřovaly výhradně na papír na ruličkování, zatímco katalánské vyráběly také papír používaný k psaní.

Domácí poptávka

V polovině roku 1880 se výrobci papíru v Capellades a Alcoy rozhodli přijmout odlišné výrobní strategie. V Capellades se rozhodli pokračovat v ruční výrobě, jak to dělal Miquel y Costas od roku 1725, zatímco v Alcoy používali stroje. Ačkoli nakonec obě společnosti nakonec ve větší či menší míře používaly mechanické postupy, aby mohly reagovat na obrovskou poptávku jak ve Španělsku, tak mimo něj. V roce 1908 byla poptávka tak velká, že výroba tabákových papírků na ruličkování činila 1,79 % celkové španělské produkce. 
Španělé si brzy zvykli kouřit cigarety. To byla skvělá zpráva pro trh práce, protože to znamenalo vytvoření pevné podnikové struktury vybudované kolem tabákového průmyslu, jak dokládá výzkumná zpráva barcelonské univerzity. V tomto ohledu se španělský trh s kuřáckými papíry rozdělil na dva sektory. Na jedné straně byly tabákové továrny a na druhé straně spotřebitelé, kteří si rádi balili cigarety. Továrny vytvářely cigarety, které pak byly prodávány a vyráběny nejprve pod státním monopolem a později prostřednictvím tabákové leasingové společnosti (Compañía Arrendataria de Tabacos). Další odvětví tabákového papíru se vytvořilo kolem těch, kteří potřebovali papír na ruličkování cigaret; to napomohlo vzniku malých společností, čímž se zvýšila konkurence. Vedlo to však také ke vzniku 62 malých továren vytvářejících "brožury na výrobu papírů na ruční výrobu", 43 v Alicante a 12 v Barceloně. Tyto malé společnosti nakupovaly papír od původních výrobců a poté prodávaly své výrobky s vlastní značkou.

Smoking přebírá monopol a image

Konkurence mezi společnostmi, která postupně vznikla v obou španělských obcích, zvýšila potřebu odlišit se použitými produkty - bavlnou, konopím, rýží -, barvou a vůní a distribuovanými značkami. Tyto značky se staly rozlišovacím znakem (do té míry, že některé z nich byly falšovány začínajícími zahraničními společnostmi). Každý výrobce samozřejmě rozdělil své výrobky do značek, které byly určeny pro různá odvětví. V roce 1703 se společnost Pay-Pay z Alcoy rozhodla vyvážet španělský papír. Výroba však stále zůstávala ve Španělsku. Josh Kesselman, zakladatel značky "RAW", která existuje dodnes, a podnikatel, který začal v této oblasti podnikat kolem roku 1995, měl v něčem jasno. Proč decentralizovat výrobu, když vše potřebné bylo ve Španělsku?

Ti, kteří se zapsali do historie

Výzkumná zpráva barcelonské univerzity dokumentuje, jak se cigarety v Evropě rozšířily díky podpoře ze Španělska po vpádu napoleonských vojsk. To je něco, co dále přispělo ke spotřebě papírků z poloostrova. Proto mělo Španělsko až do roku 1820 monopol na evropských trzích. Tedy do doby, než se objevili konkurenti ve Francii, Německu, Rakousku-Uhersku, Itálii, a dokonce i v Japonsku, Turecku a Egyptě, kteří také začali konkurovat Evropě. V té době, od poloviny roku 1923, se Španělsko muselo kromě domácího trhu zaměřit na Latinskou Ameriku. V polovině třináctého století se v Katalánsku i v Alcoy začaly konsolidovat významné společnosti. Tyto společnosti také konsolidovaly domácí trh s papírem - zejména s kuřáckým papírem. Tak se zrodily společnosti jako Miquel y Costas (v oblasti Capellades), Pablo Miquel Barral e Hijo, Bartolomé Costas, José Vilaseca y Domenech a Antonio Serra y Sobrino, které mezi sebou soupeřily o vedoucí postavení v tomto odvětví, i když bezpochyby výroba začala stále více přecházet do rukou Miquel y Costas Hermanos - katalánské společnosti -, která obchodovala pod značkou "El Pino".

Smoking jako top hráč na světovém trhu

Jejich podnikatelský záměr začal v roce 1725 s výrobou ručního papíru, což byla oblast, v níž zaznamenali mimořádné úspěchy na mezinárodní úrovni, zejména když v roce 1879 vytvořili svou první pobočku v Latinské Americe; španělská občanská válka však vážně ovlivnila jejich ekonomické zdraví. Nicméně několik let před občanskou válkou - v roce 1929 - vytvořili značku "Smoking", která se stala jedním ze symbolů společnosti a napomohla jejímu národnímu úspěchu. To platilo zejména od roku 1982, kdy se malá červená brožurka "Smoking Arroz" stala ikonou pro několik generací a upevnila svůj úspěch díky řadě "King Size". Vynikala však také svými papírky "Pure Hemp" vytvořenými výhradně z konopí.

Trable nového věku

Společnost Alcoy vynikala zejména vývozem papírů díky značce José Laporta Valor, která věnovala zvláštní pozornost trhům v Brazílii a Střední Americe. Stejně tak činily i další společnosti, jako například R. Abad Santonja se svými brožovanými papíry značky "Bambú" a svými továrnami - tato dceřiná společnost však skončila v roce 1984. Značka "Bambú" byla také významně přítomna na latinskoamerických trzích a stala se významnou i v Alcoy díky společnosti Papeleras Reunidas (Papeleras United), která od roku 1935 posílila velký počet místních továren a zaměstnávala více než 1 500 pracovníků. Úspěch Alcoy však začal brzy upadat kvůli dluhům a krizi. Ve snaze situaci napravit podpořil Generalitat Valenciana vznik Papírenských výrobců Alcoy (Papelera Alcoyana); projekt však po šesti měsících ztroskotal, drcen velkými dluhy. Brzy poté musela zastavit výrobu i jediná naděje odvětví, výrobci papíru Raduana, a to kvůli neschopnosti konkurovat na trhu. Postupem času se tato nestabilita rozšířila do všech míst ve Španělsku, kde se vyráběly kuřácké papíry. Od roku 2007 má problémy také společnost Miquel y Costas. Přesto je dnes značka Smoking i nadále vedoucí značkou na trhu sešitových papírků a navzdory potížím je jednou z nejvíce vyvážených značek, která se prodává na pěti kontinentech. Zda toto odvětví stále klesá v důsledku běžné tendence uživatelů kupovat krabičky tabáku, se zatím nepotvrdilo; přesto se trend ubalování cigaret vrátil, trochu mu pomohla krize, která vedla spotřebitele ke snaze snížit své náklady. Ať už je to jakkoli, Španělsko vždy bylo - a stále je - referenčním bodem a značkou samou o sobě, pokud jde o výrobu papírků na ruční balení cigaret.

 

Photo: Shutterstock

 

zpět na výpis
Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Rychlé dodání
Do druhého dne

Rychlé dodání
Do druhého dne

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce