Ověření věku kupujícího před odesláním objednávky

Více info zde close

VYNÁLEZ TABÁKOVÉHO SÁČKU SNUS

VYNÁLEZ TABÁKOVÉHO SÁČKU SNUS

Tradice šňupání a používání mokrého tabáku mohla být minulostí, kdyby ji nezachránil vynález, který se na trhu objevil v roce 1977 - snusový sáček snusåse. Vědec jednoho ze švédských výrobců si v té době přečetl několik zpráv, které ukazovaly na hazardní účinky kouření. Přeorientoval se tedy na bezdýmý tabák. Nelíbila se mu však námaha, kterou snus vyžaduje - tvarování malé "prilly" - ručně vyrobené snusové koule zhruba o velikosti hrací kostky. Nelíbilo se mu ani to, jak prilla nakonec vypadla z formy a začala zvedat ret. Jednoho dne proto rozřízl čajový sáček a vložil do něj prillu, čímž vynalezl snusový sáček a zachránil tak celý obrovský průmysl, kterému hrozil plíživý bankrot.

Vždy to začíná Kolumbem

V roce 1492 Kolumbus přistál v Novém světě, v oblasti Baham. A nové kultury s novým zbožím a zvyky měly navždy změnit Evropu. V "Novém světě" se posádka lodi setkala s domorodým obyvatelstvem, Lukáji, a dostala dary - včetně "několika suchých listů, které považovali za cenné", jak si Kolumbus zapsal do svého deníku. Námořníci viděli, jak domorodci srolovali suché listy s kukuřičným listem, svitek zapálili a vdechovali kouř. Takovému svitku se říkalo "tobago". Španělé a Portugalci přivezli tabákovou rostlinu zpět přes Atlantik do Evropy. Později sehrál důležitou roli v rozšíření rostliny po Evropě francouzský velvyslanec Jean Nicot, který byl umístěn v Lisabonu. Carl von Linné proto založil její latinský název podle Jeana Nicota – Nicotiana. Traduje se, že francouzská královna Kateřina Medicejská (1519-1589) trpěla silnými migrénami. Královna vyzkoušela  šňupací tabák - jemně rozemleté sušené tabákové listy. Její migrény zmizely a Kateřina pokračovala v užívání šňupacího tabáku, což vedlo k tomu, že se nosní šňupací tabák stal na francouzském dvoře populární.

Tabák jako politický postoj

Užívání tabáku se pak rychle rozšířilo po celé Evropě a koncem roku 1500 se dostalo i do Švédska. První zmínka o tabáku ve Švédsku pochází roku 1601, kdy celní úřad ve Stockholmu zaznamenal dovoz tabáku a dýmek do země. Užívání tabáku bylo v aristokratických kruzích v roce 1700 velmi populární, ale od dnešního "snusu" se značně lišilo. Tabák v roce 1700 byl suchý, jemně mletý a aromatický tabákový prášek, který se užíval nosem. Šňupací tabák byl luxusním výrobkem a jeho výroba byla drahá, a proto byli jeho uživateli - muži i ženy - především příslušníci vyšších vrstev. Francouzská revoluce v roce 1789 však vše změnila a znamenala začátek konce přísné třídní společnosti, která byla považována za výraz univerzálního, přirozeného zákona. A s touto změnou náhle skončilo i užívání tabáku - otevření tabatěrky v nesprávných kruzích mohlo mít neblahé následky. Užívání tabáku se stalo politickým postojem.

Mokrý šňupák

Zatímco kouření nebo žvýkání tabáku nahradilo šňupací tabák, ve Švédsku na počátku 19. století vzrostla obliba orálního šňupacího tabáku - neboli mokrého šňupacího tabáku. Mokrý šňupací tabák se vyráběl kombinací sušených tabákových listů s vodou, solí a popelem - a samozřejmě s různými přísadami pro lepší chuť. Obvyklými přísadami pro přidání dalších chutí byly bergamot, jalovec a různé květy. Nevíme přesně, kdy mokrý tabák vznikl, ale domníváme se, že to byli zemědělci, kteří ho vyvinuli - a to po celé zemi, kteří si ho vyráběli z tabáku, který si vypěstovali na vlastních dvorech. Pěstování tabáku nebylo ve Švédsku neobvyklé, spíše velmi rozšířené. Na počátku 17. století nařídil švédský král Fredrik I., který se nechal inspirovat merkantilistickými ideály, aby všechna města ve Švédsku začala pěstovat tabák. Místo dovozu chtěl začít vyvážet, a protože tabák byl jedním z produktů, které Švédsko dováželo ve velkém množství, vyústilo to v tento dekret. Pěstování tabáku bylo ve Švédsku ženským povoláním a hospodářství a znalosti se předávaly z matky na dceru. Tabák může růst pouze v létě a v tomto období přicházely mladé ženy z malých měst, aby pracovaly na tabákových plantážích. K užívání tabáku přispěla průmyslová revoluce a stěhování lidí do měst. Práce na plantážích a rozhodování o přestávkách, stejně jako možnost pěstovat tabák na vlastním dvoře, znamenaly, že si člověk mohl udělat přestávku, kdykoli se mu zachtělo, a dopřát si kouření nebo žvýkání tabáku. Při práci ve městech a v továrnách jste však měli přísnější pracovní podmínky. Šňupací tabák jste si však mohli snadno dát pod ret a vychutnávat si ho delší dobu, což z něj činilo dokonalý požitek pro "moderního člověka".

Vezmi si špetku – Tag en pris

Nákup snusu byl také poměrně levný a kupoval se v různých druzích papírových obalů, například v oknech nebo kazetách, a poté se přenesl do vlastní krabičky na snus. Běžný člověk si obvykle vyrobil vlastní krabičku z jednoduchých materiálů, ale dal si záležet na provedení, aby byla co nejluxusnější. Když se dva potkali a představili se nebo se jen pozdravili, bylo běžné natáhnout svou krabičku a nabídnout špetku tabáku. Švédský výraz pro "špetku" - "pris" - pochází z francouzštiny a znamená "symbol". Na krabičkách tabáku a šňupacího tabáku se běžně psalo "Tag en pris", což se dá přeložit jako "Vezmi si špetku".
V roce 1897 bylo ve Švédsku 97 tabákových továren s více než 4 000 dělníky. Na špičce však bylo několik značek a společností: Jacob Fredrik Junglöf s firmou Ettan ("číslo 1"), Johan Adolf Boman s firmou General, bratři Petter a Olof Swartzové s firmou Röda lacket ("červený lak") a W:m Hellgren & Co s firmou Grofsnus ("drsný šňupací tabák"). V roce 1915 všechny jejich příběhy i příběhy všech ostatních výrobců snusu skončily, protože stát zavedl monopol na výrobu snusu. Stát potřeboval peníze na financování armády a na důchody pro dělníky, kteří od roku 1888 tvrdě pracovali na zlepšení dělnických podmínek. Stát tedy vykoupil všechny výrobce a všechny značky - protože výroba snusu stále patřila k nejvýnosnějším podnikům ve Švédsku. Z existujících více než 100 značek jich zůstalo jen asi 20. Trvalo další čtyři desetiletí, než byl monopol na výrobu šňupacího tabáku zrušen.

Snuspose a prilla – vynález pytlíčku

Na počátku 90. let 20. století spotřeba tabáku klesala a v polovině 50. let dosáhla svého maxima. Tradice šňupání mohla být minulostí, kdyby ji nezachránil vynález, který se na trhu objevil v roce 1977 - "snuspåse" (snusový sáček). Vědec jednoho ze švédských výrobců si v té době přečetl několik zpráv, které ukazovaly na hazardní účinky kouření, a proto přestal kouřit. Nelíbila se mu však námaha, kterou snus vyžaduje - tvarování malé "prilly" - jako ručně vyrobená snusová koule zhruba o velikosti kostky. Nelíbilo se mu ani to, jak "prilla" nakonec vypadla z uválené formy a začala se zvedat za ret. Jednoho dne rozřízl čajový sáček a vložil do něj "prillu", čímž vynalezl "snuspåse". Snuspåse se poprvé objevil na trhu v roce 1973 pod novým názvem Smokeless, aby přiměl kuřáky přestat kouřit. Snus byl však považován za "nefajnový" a kuřáci se nechtěli vzdát svého zlozvyku. Teprve v roce 1977, kdy se objevil sáček Tre Ankare (tři kotníky), se konečně podařilo získat pytlíky a trh. Svou chutí se více podobal klasickému šňupacímu tabáku s vodou, solí a bylinkami a zajistil šňupacímu tabáku návrat, čímž zachránil naši více než 200 let starou tradici.

Snus v datech

Níže je uveden stručný přehled historie snusu v průběhu let. V Evropě se snus používá již od 18. století. V roce 1919 trhl prodej tabáku snus ve Švédsku rekordy, když se ho spotřebovalo celkem 7 000 tun. Dnes užívá snus milion Švédů.

1490: Kolumbus dorazil do Ameriky a seznámil se s tabákem.

Historie tabáku snus sahá více než 500 let do doby Kryštofa Kolumba. Když se Kolumbus koncem 15. století plavil na západ, setkala se jeho posádka s domorodci, kteří ji seznámili s tabákem a také s předchůdcem snusu. Námořníci později začali tabákové rostliny dovážet do Evropy. V Portugalsku v polovině 16. století začali lékaři používat tabák k čistě léčebným účelům.

18. století: Šňupací tabák se prostřednictvím francouzského velvyslance Jeana Nicota dostává na francouzský královský dvůr. Klíčovou roli v rozšíření tabáku na šňupání sehrál francouzský velvyslanec Jean Nicot. Švédský botanik Carl von Linné po něm dokonce pojmenoval tabákovou rostlinu Nicotiana tabacum. Když francouzská královna Kateřina Medicejská trpěla chronickými bolestmi hlavy, poradil jí Jean Nicot, aby si rozdrtila tabákové listy a prášek vdechovala do nosu. Královna se prý tímto receptem řídila a bolesti hlavy zmizely. Díky tomuto zázračnému léku se tabák snus rychle stal populárním ve francouzských královských dvorních kruzích.

1750: Začátek pěstování tabáku ve Švédsku. První tabákové farmy ve Švédsku vznikly ve Skåne, Gränně a Alingsås, kde Jonas Alströmer, známý popularizací brambor ve Švédsku, začal ve velkém pěstovat tabák. V polovině 18. století se tabák pěstoval ve zhruba 70 švédských městech od severu k jihu. Francouzský královský dvůr v Paříži posloužil jako vzor pro ostatní dvory v Evropě a tabák se brzy stal nezbytnou součástí šlechtického života. Nemít v kapse krabičku na šňupací tabák bylo v 18. století ve Švédsku neobvyklé.

19. století: Ve Švédsku si tabák našel cestu pod rty každého muže. Po Francouzské revoluci vyšel šňupací tabák z módy a na počátku 19. století Švédové přešli na vkládání špetky tabáku pod rty. Mnoho zemědělců, kteří pěstovali vlastní tabák, si také vyrábělo vlastní šňupací tabák. Snus měl najednou pod rty každý a místní výrobci začali vyvíjet vlastní odrůdy vlhkého tabáku. Ljunglöfs Ettan se stal okamžitě klasikou vyráběnou v továrně ve Stockholmu, která byla po určitou dobu přední evropskou továrnou na výrobu tabáku na šňupání.

19. století: Jacob Fredrik Ljunglöf zakládá společnost Ljunglöfs a uvádí na trh snus značky Ettan. Prakticky všichni švédští výrobci tabáku v 19. století nabízeli tabák s různým označením kvality č. 1, č. 2 a č. 3. Jacob Fredrik Ljunglöf však uvedl na trh svůj č.1 jako vlastní značku šňupacího tabáku Ettan, který jako první uspěl jako vysoce kvalitní šňupací tabák v celé zemi. Ljunglöfs Ettan se stal pojmem. Dnes je stále jednou z největších švédských značek a představuje přibližně pětinu veškerého prodeje tabáku snus ve Švédsku.

20. století: Švédský šňupací tabák se prostřednictvím švédských přistěhovalců dostává do Ameriky

Když v letech 1846 až 1930 emigrovalo přes Atlantik více než milion Švédů, přivezli s sebou švédské zvyky a obyčeje, včetně tradice šňupacího tabáku. Užívání šňupacího tabáku bylo tak běžné, že hlavní ulice ve švédsko-amerických čtvrtích byly ostatními Američany nazývány "snus boulevard". Snus se stal důležitým znakem identity Švédů. Zároveň vzniká švédský státní tabákový monopol. Na počátku 20. století vznikl švédský tabákový monopol jako reakce na potřebu státu zvýšit svou státní pokladnu, aby posílil svou obranu a financoval první důchodovou reformu v zemi. Tento monopol patřil společnosti AB Svenska Tobaksmonopolet (která byla zrušena v 60. letech 20. století).

1919: 7 000 tun šňupacího tabáku prodaného ve Švédsku. Spotřeba tabáku snus rychle rostla a v roce 1919 dosáhla rekordní úrovně, když se prodalo něco přes 7 000 tun tabáku snus. Švédsko tehdy mělo šest milionů obyvatel, což znamenalo, že roční spotřeba dosáhla 1,2 kilogramu tabáku snus na osobu. V následujících letech obliba snusu klesala ve prospěch jiných tabákových výrobků. Především americké cigarety se po druhé světové válce staly stále populárnějšími.

1970: První sáčky snusu se začaly prodávat ve Švédsku. Obliba tabáku snus začala opět růst koncem 60. let, kdy bylo v několika zprávách upozorněno na zdravotní rizika spojená s kouřením cigaret. V sedmdesátých letech byly uvedeny na trh první plechovky obsahující sáčky se snusem, což byl důležitý krok, který pomohl snusu dostat se k širšímu publiku. Od té doby obliba snusu stále roste.

2010: 200 milionů prodaných plechovek pro zhruba milion uživatelů tabáku snus ve Švédsku. V roce 2011 se ve Švédsku prodalo něco přes 200 milionů plechovek snusu, které dostalo něco přes milion uživatelů snusu, z nichž něco přes polovinu tvoří bývalí kuřáci.


Photo: Shutterstock

zpět na výpis
Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Rychlé dodání
Do druhého dne

Rychlé dodání
Do druhého dne

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce