Ověření věku kupujícího před odesláním objednávky

Více info zde close
  • Úvod
  • Blog
  • Článek
  • Cigaretové papírky: Průmysl, který se díky uměleckým ilustracím, typografii a reklamní propagaci octl na vrcholu

Cigaretové papírky: Průmysl, který se díky uměleckým ilustracím, typografii a reklamní propagaci octl na vrcholu

Cigaretové papírky: Průmysl, který se díky uměleckým ilustracím, typografii a reklamní propagaci octl na vrcholu

Když si na internetu vyhledáte cigaretové papírky, objevíte širokou plejádu nových, starých, vzácných i zajímavých sbírek jejich obalů. O ilustrativní a typografické kráse těchto děl není pochyb.

Nepodceňujte sílu typografie
Typografie neboli text, starý i nový, je pro obaly cigaretových papírků stejně důležitý jako užití barev či poutavé ilustrace. Schopnosti zkušeného typografa jsou už po staletí nezbytným aspektem jak tiskařského procesu, tak reklamy. Typografie totiž hraje v rozhodování spotřebitele mnohem zásadnější roli, než si je většina z nás ochotna připustit. „Komunikace prostřednictvím takzvaného vizuálního jazyka umělcům umožňuje dát jednotlivým znakům význam pečlivým výběrem typografie,“ vysvětluje Cal Swannová, autorka knihy Language and Typography.

Tento obor dokáže přenášet hlas, osobnost, náladu i pohlaví, a tak ve spotřebitelích dokáže typografie vyvolat emoce, o kterých ani oni samotní nemají zdání. Lidé zabývající se designem písmen, která se užívají na starých obalech cigaretových papírků, se mohou pyšnit tím, že jako typografové doopravdy porozuměli svému řemeslu a rovněž síle komunikace prostřednictvím vizuálního jazyka.

Grafika, ilustrace a obchod
Grafika a ilustrace sehrály v průmyslu s cigaretovými papírky významnou roli. Umělci dali obalům tohoto výrobku určitou identitu a spotřebitelé se s různými značkami papírků ztotožnili právě díky těmto obalům, které je osobně ovlivnily. Samotná ikonografie každého obalu reprezentuje i dobu, ve které jednotlivá značka vznikla. Aby ilustrace na obalu přilákala pozornost zákazníka, používaly se propagační ilustrace zobrazující vzdálené země, exotické ženy, upravené muže v oblecích a rovněž značky alkoholu. Užívání uměleckých děl různých autorů v reklamách slavných značek je dnes nevýdělečné a zastaralé, ale na začátku devatenáctého století to bylo revoluční, neboť umění zkrátka nebylo běžnému člověku v té době tak dostupné.

Značka těží z potenciálu umělce
Různí představitelé secese ve snaze modernizovat design významně ovlivnili průmysl. Například český malíř Alfons Mucha ve svých dílech oslavoval ženskost. Jeho nejslavnějším obrazem, ač tedy mezi obaly cigaretových papírků nepatří, byl plakát pro značku papírků J◊B, které vznikly v roce 1896. Na plakátu je vyobrazena žena s rozpuštěnými vlasy připnutými karmínovou sponou s ornamentem. Je zobrazena se zavřenýma očima a její obličej vyzařuje rozkoš nad švestkově zabarveným kouřem, který se line v pozadí. Ve své době byl tento plakát velice kontroverzní, neboť úspěšné ženy v té době nikdy na veřejnosti nekouřily a nošení účesu z onoho plakátu bylo nepřípustné. Okraj plakátu zdobí zlatavá mozaika připomínající styl byzantské éry. Co se týče oné krásné ženy, šlo o Muchův záměr přiblížit luxusní zboží co nejširšímu publiku, a to se povedlo.

Až si příště vytáhnete list cigaretového papírku z malé kartonové krabičky, na chvíli se zamyslete nad jeho obalem. Jakožto spotřebitelé 21. století nemáme potřebu myslet na to, že obyčejný přepych, který si užíváme, nebyl vždy takovou samozřejmostí, jako je tomu dnes. Takže se usaďte, vydechněte, zakuřte si a nezapomeňte ocenit tu dlouhou cestu, kterou jsme ušli.

 

zpět na výpis
Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Rychlé dodání
Do druhého dne

Rychlé dodání
Do druhého dne

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce